علمی فرهنگی ورزشی جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, :: 11:53 :: نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
مالاریا همواره یکی از کابوسهای کسانی بوده است که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند.
این کابوس هنوز که هنوز است در بسیاری از نقاط جهان و در کشور ما ریشه کن نشده است و شعار روز جهانی بهداشت نیز توسط سازمان بهداشت جهانی بر همین ناقلین کوچک و مخاطرات بزرگ متمرکز شده است.
این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگیهای تب متناوب و لرز، کمخونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگیهای ساده یا کشنده دیگر خودنمایی میکند. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگومیر قابل توجهاست. کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگیهای تب متناوب است که ایتالیاییها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی میدانستند. بیماری مالاریا با نامهای دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده میشود. انگل مالاریا توسط یک تیره از پشهها به نام آنوفل به انسان منتقل میشود که این تیره شامل چندین گونه است. روز 25 آوریل 5 اردیبهشت ماه در سراسر جهان به عنوان روز جهانی مبارزه با مالاریا نامیده می شودو هر ساله سازمان بهداشت جهانی گزارشی از موارد پیشرفت و یا مهار بیماری منتشر می کند. تصویر زیر بیانگر پراکندگی مالاریا در جهان است؛ در مناطق پر رنگ تر در صد ابتلا و مقاومت بیماری و انواع آن بیشتر است. در کشور ما در مناطق جنوبی نوع کمتر مقاوم آن دیده می شود. اما در کشورهای همسایه و مهاجر فرست این بیماری کنترل نشده وزیاد دیده می شود که در داخل کشور ما هم نفوذ می کند
با توجه به میزان بروز انگلی سالانه، وضعیت ناقلان و نحوه انتشار بیماری و آمارهای دریافتی و درجهبندیای که بین استانها صورت گرفت، کشور به سه منطقه از نظر شاخصهای پیشگفت تقسیم میشود: ۱.منطقه شمال رشته کههای زاگرس. ۲.منطقه جنوب و جنوب غربی. ۳.منطقه جنوب شرقی کشور. در همین زمینه معاون وزیر بهداشت گفت: مالاریا که عامل انتقال آن پشه آنوفل است، بیماری بومی ایران است و به طور کلی پشه و موجودات ریز قدرت زیادی در ایجاد بیماری و حتی به بازی گرفتن پزشکان و دانشمندان دارند. چند روز قبل علیاکبر سیاری معاون وزیر بهداشت در همایش روز جهانی بهداشت با موضوع «گزش کوچک تهدید بزرگ» گفت: وقتی سازمان بهداشت جهانی این شعار را انتخاب کرد به آن فکر کردم که وسعت مشکل در سطح جهان چقدر است و این مسئله در کشور ما چقدر وسیع است و تهدید کجاست. معاون وزیر بهداشت گفت: وقتی ناقلان 50 درصد سلامت مردم دنیا را تهدید میکنند و سالی یک میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری ناشی از آن فوت میکنند بزرگی این مسئله نمایان میشود. این تهدید ریشه در چند مسئله دارد و مهمترین نکته آن ناقلینی است که در دست ما نیستند؛ موجوداتی که قدرتشان از ما بیشتر است و دسترسی به آنها ساده نیست و علم و تکنولوژی بشر را به بازی میگیرند. او گفت: میکروبی که ما فکر میکنیم عقل ندارد علیه دانشمندان ما کار میکند و اقدامات ما را خنثی میکند و این موارد است که وسعت مسئله را بیشتر میکند. 17 درصد بار بیماریها هم مربوط به ناقلین است. واکسنی هم که وجود ندارد و در یک درمان کراتیو هم که نیست. سیاری به سه بیماری موجود در ایران که مالاریا، لیشمانیوز و CHF اشاره داشت و گفت: البته بالقوه تهدیدهای دیگری نیز وجود دارد به طور مثال بیماریهایی که در پاکستان و عربستان وجود دارد و به علت نقل و انتقال ما را هم تهدید میکند هرچند که سیستم، خوشبختانه هوشیار است. درباره آمار بیماری مالاریا در سال ۹۲ گفت: در سال 92، حدود 400 مورد مالاریا داشتهایم و هنوز در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان مالاریا وجود دارد و تعداد زیادی نیز از افغانستان و پاکستان داریم. 22 میلیون نفر در دنیا به مالاریا مبتلا میشوند و 700 هزار نفر فوت میکنند و مالاریا در ایران بومی است اما ما آن را کنترل کردیم و نقش شبکه بهداشتی، کارشناسان و مراکز تحقیقات در این زمینه ارزشمند است چرا که این خطر بالقوه وجود دارد و ما باید هوشیار باشیم.
پشه آنوفل ناقل و میزبان نهایی انگل مالاریا است. از بین ۴۸۳ نوع آنوفلی که در دنیا شناسائی شدهاست ۷۰ گونه قادر به انتقال بیماری مالاریا میباشند که از این میان ۴۰ گونه در مناطق مختلف جهان به عنوان ناقل اصلی مالاریا شناخته شدهاند. در ایران ۲۹ گونه آنوفل انتشار دارد که تا کنون ۷ گونه از آنها به عنوان ناقلین قطعی بیماری مالاریا شناخته شدهاند. نام این ناقلین به شرح زیر است: آنوفل سوپرپیکتوس: در تمام فلات مرکزی ایران همچنین در مناطق کوهستانی شمال و مناطق کوهستانی و تپه ماهورهای جنوب به میزان متغیر وجود دارد. همچنین در دشتهای ساحلی کناره دریای خزر و خلیج فارس به مقدار کم وجود دارد. آنوفل ماکولیپنیس: در تمام مناطق ساحلی دریای خزر و قسمت بزرگی از دشت و مناطق نیمه کوهستانی قسمتهای مرکزی و غربی و شرقی ایران فعال است. آنوفل ساکاروی: این آنوفل در منطقه جنوب شرقی ساحل دریای خزر، در آذربایجان کناره رود ارس و دریاچه ارومیه، مناطق مرکزی (تهران، قزوین، همدان و اصفهان)مناطق غربی و جنوب غربی و مناطق جنوبی در استان فارس (شیراز و کازرون)پراکندهاست. آنوفل کولیسیفازیس: این آنوفل در مناطق مختلف استان بلوچستان و قسمتهای شرقی استان هرمزگان و جنوب شرقی استان کرمان انتشار دارد. آنوفل استفنسی: در تمام مناطق ساحلی دشت و تپه ماهورهای مناطق جنوبی ایران (از دامنه جنوبی رشته کوههای زاگرس به پایین و درههای آن در استانهای خوزستان، فارس، بوشهر، کرمان، هرمزگان و بلوچستان انتشار دارد. بعلاوه، این آنوفل در ایلام و گیلان غرب وجود دارد. آنوفل فلوویاتیلیس: در تمام مناطق تپه ماهوری جنوب ایران دامنه جنوبی زاگرس، از منطقه قصرشیرین و گیلان غرب تا شرقیترین منطقه جنوبی ایران در بلوچستان انتشار دارد. آنوفل دتالی: انتشار آن به تقریب مشابه آنوفل فلوویاتیلیس است، بهاضافه چند کانون محدود و مجزا، مانند یزد، محلات نزدیک همدان و حدود شرقی کویر نمک (منطقه طبس)که در این مناطق نیز فعالیت دارند. چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, :: 11:36 :: نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
اخلاق فنّاوری اطلاعات (IT Ethics) یکی از مباحثی است که در اخلاق کاربردی (Applied Ethics) مطرح میشود. اخلاق کاربردی از زیر شاخهها با پیوستهای رشته فلسفه اخلاق است که به مباحثی میپردازد که به ارزشهای عملی رفتار انسانها در حوزههایی خاص مربوط میشود. از بین دیگر موضوعاتی که امروز در ذیل اخلاق کاربردی از آنها بحث میشود میتوان به عناوین ذیل اشاره کرد: اخلاق پزشکی، اخلاق زیست محیطی، اخلاق روزنامهنگاری، اخلاق تجارت و مانند آن. البته گاهی در اخلاق کاربردی از ارزشگذاری و نوع خاصی از افعال انسانی مانند سقط جنین و آسانمرگی نیز بحث میشود. اخلاق فنّاوری و اطلاعات یکی از جدیدترین مباحثی است که در اخلاق کاربردی مطرح شده و به تازگی در طرح تکفا کار گروهی خاصی بدان اختصاص یافته است. به کمک دیگر اعضایی که در صددند انجمن اخلاق در حوزه علمیه قم را تأسیس کنند بر آن شدیم که طی مدت یک سال این بحث جدید را از نگاهی فلسفیـ اجتماعی و نیز از نگاهی دروندینی مطرح نماییم و فضای جدیدی را در باب مباحث نوظهور در حوزه اخلاق بگشاییم. از اینرو، این مقاله بر آن است که توصیفی اجمالی از این عنوان به دست دهد تا خوانندگان با این مسئله آشنایی بیشتری پیدا کنند و زمینه بحثهای عمیق در آن فراهم آید. با توجه به استقبال وسیعی که جامعه ما خاصه قشر جوان از اینترنت و ارتباطات شبکهای داشته است و تأثیرات عمیق و گستردهای که فضای رایانهای بر وجوه مختلف جامعه ما دارد، بجا و لازم است تا مسائل اخلاقی درباره فنّاوری اطلاعات مورد کنکاش قرار گیرد و دیدگاه اسلامی ما در باب موضوعات جدیدی که حول این محور پدید آمده است، روشن گردد. چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, :: 11:35 :: نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
یادگیری الکترونیکی
چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, :: 11:33 :: نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
تجارت الکترونیک که کسب و کار الکترونیک هم نامیده می شود، به معنای تبادل کالا یا خدمات از طریق ارتباطات الکترونیک است. بیش از ۳۰ سال است که تجارت الکترونیک وجود دارد، اما آشنایی عموم مردم با این مفهوم به حدود یک دهه اخیر باز می گردد. دو گونه اساسی تجارت الکترونیک وجود دارد: بنگاه اقتصادی با بنگاه اقتصادی (B۲B) و بنگاه اقتصادی با مصرف کننده (B۲C).در B۲B شرکت ها به تجارت با تهیه کنندگان، توزیع کنندگان و سایر شرکا می پردازند در حالی که در B۲C شرکت ها کالا یا خدمات خود را به مصرف کننده می فروشند. با وجودی که عموم مردم B۲C را بهتر می شناسند ، از لحاظ سود آوری B۲B شکل غالب تجارت الکترونیک است. چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, :: 11:32 :: نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
در اواخر دهه 1950 میلادی اتحاد جماهیر شوروی سابق باپرتاب فضاپیمای اسپوتنیک ( spotnikc ) ثابت کرد میتواند با استفاده از موشکهای قاره پیمای خود به راحتی به تاسیسات حیاتی ایالات متحده از جمله به شبکه ارتباطی آن حمله کند. در پاسخ به این مبارزه طلبی آشکار ، آمریکا آژانس تحقیقاتی پیشرفته ( ARPA ) را زیر نظر وزارت دفاع آمریکا تاسیس کرد.هدف از تاسیس چنین موسسه ای پژوهش و آزمایش برایپیدا کردن روشی بود که بتوان از طریق خطوط تلفنی ، کامپیوترها را به هم مرتبط نمود. به طوری که حتی در صورت ازبین رفتن بخشی از مسیرها جابهجا یی بین مبدا و مقصد ، اتصال قطع نشود. این ماجرا با وجودی که بخشی ازحقایق بهوجود آمدن اینترنت را بیان میکند اما نمیتواند تمام واقعیات مربوط به آنرا تشریح کند. باید بگوییم افراد مختلفی در تشکیل اینترنت سهم داشته اند آقای "Paul Baran" یکی از مهمترین آنهاست. آقای Baran که در دوران جنگ سرد زندگی میکردمیدانست که شبکه سراسری تلفن آمریکا توانایی مقابله با حمله اتمی شوروی سابق راندارد. مثلا اگر رییس جمهور وقت آمریکا حمله اتمی متقابل را دستور دهد، باید از یکشبکه تلفنی استفاده میکرد که قبلا توسط روسها منهدم شده بود. در نتیجه طرح یکسیستم مقاوم در مقابل حمله اتمی روسها ریخته شد. آقایBaran تشکیل و تکاملاینترنت را به ساخت یک کلیسا تشبیه کرد و معتقد بود، طی سال های اخیر هر کس سنگی بهپایه ها و سنگ های قبلی بنا اضافه می کند و انجام هر کاری وابسته به کارهای انجامشده قبلی است. بنابراین نمی توان گفت کدام بخش از کار مهمترین بخش کار بوده است ودر کل پیدایش اینترنت نتیجه کار و تلاش گروه کثیری از دانشمندان است. داستان پیدایشاینترنت با افسانه و واقعیت در هم آمیخته شده است. در اوایل دهه 60 میلادیآقای Baran طی مقالاتی پایه کار اینترنت امروزی را ریخت. اطلاعات و دادهها به صورتقطعات و بسته های کوچکتری تقسیم و هر بسته با آدرسی که به آن اختصاص داده میشود بهمقصد خاص خود فرستاده میشود. به این ترتیب بستهها مانند نامههای پستی می تواننداز هر مسیری به مقصد برسند. زیرا آنها شامل آدرس فرستنده و گیرنده هستند و در مقصدبستهها مجددا یکپارچه میشوند و به صورت یک اطلاعات کامل درمیآیند. آقایBaran طی مقالاتی این چنینی ساختمان و ساختار اینترنت را پیشگویی کرد. اواز کار سلول های مغزی انسان به عنوان الگو استفاده کرد، او معتقد بود: وقتیسلولهای مغزی از بین بروند، شبکه عصبی از آنها دیگر استفاده نمی کند و مسیر دیگریرا در مغز انتخاب میکند. از دیدگاه وی این امکان وجود دارد که شبکهای با تعدادزیادی اتصالات برای تکرار ایجاد شوند تا در صورت نابودی بخشی از آن، همچنان به صورتمجموعه ای به هم پیوسته کار کند. تا نیمه دهه 60 میلادی کسی به نظرات او توجهاینکرد. در سال 1962 نخستین ایده ها در مورد شبکه های ارتباطی مبتنی بر فناوری راه گزینی بسته ای مطرح شد و در سالهای بعد در ARPA تحقیقات تکمیلی روی آن انجام شدند در سال 1965 نیروی هوایی آمریکا و«آزمایشگاه های بل» به نظرات Baran علاقهمند شدند و پنتاگون با سرمایهگذاری در طراحی و ساخت شبکه ای براساس نظریاتاو موافقت کرد. ولی آقایBaran بنا به دلایلی حاضر با همکاری بانیروی هوایی آمریکا نشد. در این میان دانشمندی با نام تیلور (Tailor) وارد موسسهآرپا (ARPA) شد. او مستقیما به آقای هرتسفلد رییس موسسه پیشنهاد کردARPA هزینه ایجاد یک شبکه آزمایشی کوچک با حداقل چهار گره را تامین کند که بودجه آن بالغبر یک میلیون دلار میشد. این شبکه در آغاز چهار رایانه متفاوت را در چهار دانشگاه مختلف آمریکا با استفاده از خطوط تلفن به هم مرتبط می ساخت. او موفق شد در سال 1966، دو کامپیوتر را در شرق و غربآمریکا به هم متصل کند. ARPA NET که در حقیقت هسته اصلی اینترنت امروزی است بعدها در دهه 70 و 80 گسترش قابل توجهی پیدا کرد. در دهه 70 میلادی علاوه بر گسترش ARPA NET شبکه های مستقل دیگری نیز مانند USE NET , BIT NET به وجود آمدند و پروتکل های مختلفی برای پست الکترونیکی ، انتقال فایل و ترمینال راه دور تعریف شد و با تولید نرم افزارهای مناسب ، این خدمات روی این شبکه ها به کار گرفته شد. در سال 1982 مجموعه پروتکل های TCP/IP بعنوان تنها پروتکل های ارتباطی مورد نیاز در ARPA NET انتخاب شدند. این تقسیم در حقیقت تعیین استانداردی برای سایر شبکه های متصل به ARPA NET بود و استفاده از واژه اینترنت به مفهوم شبکه ای از شبکه ها را متداول ساخت. شبکه ای هایی که یا خود از پروتکل TCP/IP استفاده می کنند یا امکان محاوره با شبکه های مبتنی بر TCP/IP را دارند. در سال 1986 ، بنیاد ملی علوم آمریکا ( NSF ) تصمیم به ایجاد مراکزی از ابر رایانه ها گرفت و برای دسترسی تمام پژوهشگران به این مراکز اقدام به ایجاد شبکه ستون فقراتی کرد که NSF NET نامیده شد و از فناوری ARPA NET برای شبکه سازی سود میبرد که بعدها ستون فقرات اینترنت قلمداد شد. در سال 1992 ، موسسه بین المللی ای با نام انجمن اینترنت ( ISOC ) تاسیس شد.وظیفه اصلی این موسسه نظارت و ارزیابی وضعیت اینترنت و تدوین استانداردهای مورد نیاز و دردسترس بودن اینترنت است. درسال 1993 که سرعت ستون فقرات به 45 mbps رسید NFS مرکز اطلاعات اینترنت ( INTER NIC ) را تاسیس کرد که وظیفه آن نظارت بر توزیع اسامی و آدرس های اینترنت و عرضه خدمات اطلاعاتی و آموزشی مورد نیاز جامعه اینترنت بود. در همین سال سیستم های مرورگر اطلاعات چون web-gopher , archie متولد شدند که با خود قابلیت های جدیدی را به همراه آوردند. بزرگترین جهش در وب با عرضه نرم افزار موزاییک" mosaic" که نخستین برنامه مرورگر وب گرافیکی بود به وجود آمد. برنامه موزاییک محصول تلاشدانشجویان و استادان بخش "مرکز ملی کاربردهای ابر کامپیوتر " در دانشگاه ایلینویزامریکا بود. برای نخستین بار موزاییک امکانات اشاره و کلیک (به وسیله موش) را فراهمکرد. کاربران می توانستند صفحات وب (web page) یا مجموعه ای از متن و گرافیک راکنار هم بگذارند تا هر کسی که میخواست انها را بتواند روی اینترنت ببیند. وقتی باموش روی کلمه ها یا تصاویر خاصی که hyper link نامیده میشد کلیک میکردند برنامهموزاییک به طور خود کار یک صفحه دیگر باز میکرد که به کلمه یا تصویر خاص و کلیک شدهاختصاص داشت. بهترین بخش این سیستم انجا بود که hyper link ها میتوانستند به صفحاتیروی همان کامپیوتر یا هر کامپیوتر دیگر اینترنت با خدمات وب اشاره کنند. صفحات وبهر روز متولد میشدند و مفهوم موج سواری یا surfing روی وب متولد شد. موزاییک و جانشینان آن مانند navigator محصول شرکت " نت اسکیپ " اینترنت را از قلمرو علمی به میان مردم آوردند. میلیون هاانسانی که از اینترنت استفاده میکنند نیازی ندارند که نکات فنی مانند TCP/IP رابدانند . امروزه شرکتهای خدمات دهنده اینترنت یا ISP این کار را به عهده دارند. از این میان سرویس web با تمام ملحقاتش اکنون پر طرفدارترین و جذاب ترین پدیده اینترنت است. در سال 1995، NSF سیستم شبکه با ستون فقرات بسیار سریع ( VBNS ) را جایگزین NSF NET کرد و فراهم کنندگان خدمات اینترنت مسئولیت برقراری ارتباط متقاضیان با اینترنت را در نقاط مختلف جهان بر عهده گرفتند. در حال حاظر خدمات اینترنت به اکثر کشورهای جهان گسترش یافته و هزاران رایانه میزبان با سرور در سراسر دنیا به سرویس دهی به کاربران اینترنت مشغول هستند. کارشناسان تعداد رسمی کاربران اینترنتی را در سال 2000 ، پانصد میلیون نفر اعلام کرده بودند.کاربران اینترنت در سال 2008 از مرز یک و نیم میلیارد نفر گذشت.اطلاعات تازهای که در پایگاه اینترنتی اتحادیه بینالمللی ارتباطات دوربرد (ITU) منتشر شده است، نشان میدهد تعداد کاربران اینترنت از یک میلیارد و هشتصد و شصت میلیون نفر در پایان سال 2009 به دو میلیارد و هشتاد میلیون نفر در پایان سال 2010 افزایش یافته است. در حالی که جمعیت جهان از شش میلیارد و هشتصد میلیون نفر فراتر رفته است، از هر سه نفر، تقریبا یک نفر کاربر اینترنت است.پنجاه و هفت درصد کاربران اینترنت در کشورهای در حال توسعه هستند. فرم امروزی اینترنت مدیونهمکاری تمام کاربران اینترنت در سرتاسر جهان است که با این تصور که اطلاعات موجوددر سطح جهان را به راحتی با یکدیگر مبادله کنند. این تصوری بود که آقایBaran از اینترنت داشت و امیدواریم در آینده نیز تکامل اینترنت در این مسیرباشد. استفاده شده از کتاب : شبکه های کامپیوتری تالیف دکتر داود کریم زادگان مقدم چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, :: 11:31 :: نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
مقدمه حدود 28 سال پيش بود كه اينترنت متولد شد . در آن زمان ، يعني سال 1983 پروتكل استاندارد TCP/IP كه امكان ايجاد ارتباط میان شبكه ها و تبادل اطلاعات ميان آن ها را فراهم مي كرد ، متولد شد . وزارت دفاع آمريكا كه شبكهاي با نام آرپانت ( Arpanet) را براي پروژه هاي تحقيقاتي ايجاد كرده بود ، با استفاده از اين پروتكل ، امكان دسترسي دانشگاهي را به آرپانت فراهم كرد و از آن زمان بود كه آرپانت با نام اينترنت شناخته شد . امروزه نسل هاي مختلف كاربران از پدر بزرگ ها تا نوه ها در كنار هم به كار با اينترنت مي پردازند و هر يك به اندازه توان خود از آن استفاده مي كنند ؛ اما به نظر مي رسد اين شبكه جوابگوي همه ی نياز ها و برنامه هاي كاربردي كاربران نيست . زماني كاربران تنها با خطوط تلفني و به شكل Dial upبه شبكه متصل مي شدند و آنچه ارائه مي شد نيز از طريق عرض باند اين خطوط قابل دسترس بود ، اما به تدريج با ورود برنامه هاي كه سعي دارند به شكلي ابعاد مختلف زندگي مجازي فرد اعم از تحصيل ، كار و حتي خدمات پزشكي را فراهم كنند ، به نظر مي رسد اين شبكه نه از نظر سرعت و نه قابليت اطمينان و كيفيت قابل استفاده نيست . به همين دلايل بود كه از سال 1996 گروهي از دانشگاه ها گرد هم آمدند تا به فكر اينترنت آينده باشند . شبكه اي كه بتواند پاسخگوي نياز انسان فردا باشد ؛ شبكه اي با نام اينترنت 2 ! تعریف اینترنت 2 ·تکنولوژی Grid" "که در سال 1996 اولین گامهای آن درجهت اینترنت نسل بعد برداشته شد، حاصل تلاش دسته جمعی دولت آمریکا، دانشگاهها و مراکز علمی و نیز شرکتهای خصوصیای نظیر "لوسنت، سیسکو و لورتل" است. این پدیده با برخورداری از بهترین و سریعترین امکانات جست و جو ، سرعت بسیار بالا و داشتن امکانات قوی برای هر نوع تحقیق علمی، جایگزین درست اینترنت در پنج سال آینده خواهد بود ·در واقع اينترنت 2 يك شبكه نيست . اينترنت 2 يك كنسرسيوم است كه در حال حاضر 220 دانشگاه در آن عضويت دارند و سعي دارند با مشاركت صنعت و دولت ، فناوري ها و كاربرد هاي شبكه پيشرفته را براي تحقيق توسعه دهند و در واقع ايجاد شبكه اينترنت آينده را سرعت و شتاب بيشتري ببخشند . در واقع اينتنرت 2 امكان همكاري مجدد دانشگاه ها ، صنايع و دولت را فراهم كرده است . مجموعه هايي كه اينترنت فعلي را در ابتداي كار پرورش دادند . مجري اينترنت 2 ، UCAID يا university corporation for advanced internet Development است . ·تكنولوژي Grid مجموعهاي از نرمافزار، سختافزار و جريانهاي اطلاعرساني است كه به كاربر كمك ميكند تا از بانكهاي اطلاعاتي پراكنده استفاده كامل و هم زمان كند. ·کنگره اینترنت 2 کنگره ای غیر انتفاعی بوده که مرکز آن در آمریکا است. این مجموعه توسط 208 دانشگاه تحقیقاتی آمریکا با همکاری بیش از 70 شرکت و نزدیک به 50 نمایندگی دولتی، آزمایشگاه و سازمان و بیشتر از 45 شریک بین المللی که در جهت توسعه و به کار گیری فناوری پیشرفته شبکه اینترنت برای آینده فعالیت می کنند برای تسریع خلق اینترنت دنیای فردا تشکیل شده است. به منظور توان مند ساختن محققین، دانشمندان و دانشجویان به مشارکت بیشتر در این امر، اینترنت 2 شبکه ای با عملکرد بسیار بالا را در سراسر آمریکا به نام آبیلن گسترش داده است. این شبکه توانسته است 240سازمان عضو آن و 34 شبکه آموزش ایالتی را به یکدیگر ارتباط داده و چنین ارتباطی را بین شبکه های تحقیقاتی کشور های دیگر نیز بوجود آورده. آبیلن مجهز به آخرین دست آورد های مهندسی شبکه بوده و به همین دلیل سرعت این شبکه هزاران بار بیشتر از اینترنت پر سرعت موجود در منازل است. معایب اینترنت فعلی تكنولوژي امروز اينترنت با مشكلات متعددي مواجه است و موانع زيادي در سر راه توسعه سيستم فعلي وجود دارد. ·بسياري از كاربران داراي اتباطات Dial up كند ميباشند ·همچنين آدرسهاي اينترنت اكنون رو به اتمام است. ·اينترنت كنوني از پروتكل IPV4 استفاده ميكند كه بيش از 25 سال عمر دارد. اما اكنون اين پروتكل به آخر عمر خود رسيده است. يك مشكل عمده، تعداد محدود آدرسهاي IPV4 جهت پشتيباني از اينترنت كنوني و اينترنت آينده ميباشد. ·يكي ديگر از مشكلات شبكه فعلي اينترنت ، محدوديت تعداد كاربران معتبر به علت محدوديت تعداد IP است ·اينترنت كنونى قابليت اجراى برنامه هاى كاربردى نسل بعد را ندارد و در حال جان كندن است. ·سرعت بسیار پایین انتقال اطلاعات در پایگاه اینترنت فعلی مزیت اینترنت 2 درحقيقت مى توان گفت اينترنت 2 براى سه منظور مهم طراحى شده است: ۱- افزايش پهناى باند اطلاعاتى (Band width) ۲- چندكاره بودن شبكه (Multi task) ۳- امنيت بالاى دريافت و اجراى اطلاعات (Securiety) افزايش پهناى باند اگر جزو كاربران اينترنت كنونى هستيد، حتماً از كندى سرعت اينترنت شاكى و گله مند هستيد. شما در بهترين حالت dial up سرعتى حدود 56kbps را خواهيد داشت و در صورت استفاده از سرويس هاى ADSL اين سرعت افزايش يافته و تا ۵۱۲mbps و يا بيشتر هم خواهد رسيد (البته با افزايش هزينه هاى شما) - ممكن است سرعت دريافت و ارسال اطلاعات براى شما اهميت حياتى داشته باشد - در اين موقع مجبور خواهيد بود كه بيشتر هزينه كرده و به سراغ سرويس هاى vsat برويد كه بعد از گرفتن مجوزهاى لازم، اين سرويس براى شما فعال خواهدشد و البته هزينه هاى زيادى را نيز بايد براى استفاده از اين سرويس به صورت ماهيانه پرداخت كنيد. مواردى كه در بالا عنوان شد تنها گوشه هايى از مشكلات دستيابى به اينترنت كنونى است، يكى از مهم ترين اهداف اينترنت2 دستيابى به پهناى باند بيشتر براى كاربران است كه همزمان با افزايش سرعت دريافت و ارسال اطلاعات درخواستى، پهناى باند تخصيص يافته به كاربران و مشتركان نيز در اين سرويس افزايش پيداكند. تد هانس : مدير اينترنت 2 در اين باره مي گويد : زير ساخت اينترنت 2 مي تواند ميليارد ها بيت اطلاعات را در هر ثانيه جا به جا كند كه اين سرعت حدود 300 هزار برابر بيش از سرعتي است كه ما در حال حاضر در خانه استفاده مي كنيم .سرعتی معادل 4/2 Gbps با چنين سرعتي است كه بسياري از تلاش ها به نتيجه مي رسد . كتابخانه هاي ديجيتالي شامل صوت و تصوير روي چنين بستري مفهوم واقعي خود را پيدا مي كنند . و كاربران مي توانند به راحتي به دريافت و تبادل اطلاعات صوتي و تصويري بپردازند . آزمايشگاه هاي مجازي نيز مي توانند محقق شوند و متخصصان و محققان در گوشه گوشه دنيا روي پروژه هاي مشترك به همكاري با يكديگر بپردازند . در واقع محيط كار مجازي بهتر شكل پيدا مي كند و افرادي كه از نظر جغرافيايي كيلومتر ها از هم فاصله دارند در يك اتاق مجازي دور هم جمع مي شوند و پروژه هاي مشتركي را به انجام مي رسانند . پزشكان نيز روي چنين شبكه اي به راحتي مي توانند عمل جراحي از راه دور و حتي با هزاران كيلومتر فاصله را انجام دهند . در حال حاضر هسته اصلي اين شبكه با نام Abilene ايجاد شده است كه امكان گسترش و توليد برنامه هاي كاربردي جديد را فراهم مي كند . چند كاره بودن شبكه تنها مزيت اينترنت 2 در افزايش پهناى باند خلاصه نمى شود. آيا نمى توان از سرعت و قدرت رايانه ها در مواقعى كه كاربران با آن كارى انجام نمى دهند براى انجام امور محاسباتى دقيق و سريع بهره گرفت؟ در اينترنت 2 امكانى فراهم شده است تا كاربران در صورت تمايل و اعلام آمادگى شخصى جهت دراختيار گذاشتن منابع سخت افزارى خود در شبكه به صورت رايگان قادر به انجام اين كار باشند. كافى است كه شما با وصل شدن به آدرس يك پايگاه اينترنتى كه از پروتكل هاى اينترنت 2 پشتيبانى مى كند، Screen saver دلخواه خود را نصب كرده و در مواقعى كه از رايانه خود استفاده نمى كنيد به ساير كاربران اجازه دهيد كه از منابع سخت افزارى رايانه شما جهت پردازش هاى سنگين استفاده كنند و درحقيقت رايانه خود را درمواقع بيكارى وقف امور پژوهشى و تحقيقاتى كنيد تا شما نيز در پيشرفت علم نقشى برعهده داشته باشيد و نيز با ايجاد امكان استفاده از منابع سخت افزارى ساير رايانه ها، رايانه خانگى خود (pc) را به ابرقدرتى بى رقيب تبديل كنيد. امنيت بالاى دريافت و ارسال اينترنت فعلى با مشكلات امنيتى بسيارى دست به گريبان است. هكرها، فيشرها و غيره همواره در كمين نشسته اند تا در صورت كوچك ترين غفلت شما و يا سرويس دهنده شما اطلاعات شما را دزديده و به حراج بگذارند. هر از چندگاهى نسخه هاى اصلاح شده آنتى ويروس ها، آنتى اسپم ها، آنتى تروژن ها و غيره برروى شبكه دراختيار كاربران قرارمى گيرد و شما مجبور خواهيدبود براى در امان ماندن از شر اين ميهمان هاى ناخواسته آنتى ويروس خود را به روز كنيد (up to date)، با هكرها چه مى كنيد؟ هكرها هميشه يك قدم از شما جلوتر هستند و هر زمان كه اراده كنند سدهاى پولادين را شكسته و به web site شما نفوذ خواهندكرد و اطلاعات شما را در چشم برهم زدنى به يغما مى برند. براى جلوگيرى از نفوذ اين دزدان دنياى ديجيتال چه فكرى كرده ايد؟ اينترنت 2 سعى كرده است تا حدودى مشكلات امنيتى موجود در اينترنت كنونى را برطرف نمايد و با شش بخشى شدن آدرس هاى اينترنتى تا حدودى امنيت در شبكه ها بالاتر خواهد رفت و از نفوذ هكرها نيز جلوگيرى به عمل خواهدآمد . کاربرد های اینترنت 2 کاربردهای شبکه ای ·کاربردهاي پيشرفته شبکه: موجب تشريک مساعي بين مردم ميشود و دسترسي تعاملي را به اطلاعات و منابع فراهم ميکند که اين کار در اينترنت تجاري امروزه ممکن نيست. بهعنوان مثال يادگيري تعاملي از راه دور، دسترسي به ابزارهاي منحصر بهفرد علمي از راه دور، دستيابي بلادرنگ (Real-Time) به ديتابيسهاي بزرگ و جريان ويدئو با وضوح بالا همگي با استفاده از شبکههاي با عملکرد بالا ممکن ميشوند. ·قابليتهاي جديد شبکهاي: مانند کيفيت خدمات QOS)،Multi Casting و IPV6 )بهطور پويايي در شبکههايي که بهوسيله اعضاي اينترنت2 استفاده ميشوند، آزمايش و بهکار گرفته شدهاند. اين قابليتها هم از کاربردهاي پيشرفته شبکه امروزي پشتيباني ميکند و هم باعث توانمندسازي اينترنت تجاري فردا خواهد شد و عملکرد قابل اطميناني را که کاربردهاي پيشرفته نيازمند آن هستند فراهم کند. ·ميانافزار (Middleware): (يا پشتصحنه نرمافزار) که امنيت، دايرکتوريها و ديگر سرويسهاي مورد نياز کاربردهاي پيشرفته شبکه را فراهم ميآورد. در اينترنت امروز، کاربردها بايد خود اين سرويسها را فراهم کنند که منجر به استانداردهاي ناسازگار و رقابتي ميشود. با گسترش و ترويج استانداردسازي و قابليت عملکرد متقابل، ميانافزار (Middleware) بهکارگيري کاربردهاي پيشرفته شبکه را بسيار سهلتر خواهد کرد. ·شبکههاي با عملکرد بالا: پرديسها و لابراتوارهاي بيش از 200 دانشگاه عضو را به هم پيوند ميدهد. شبکههاي با عملکرد بالا که در پروژه اينترنت2 مشارکت دارند، محيطي را فراهم ميکنند که در آن کاربردها و قابليتهاي جديد شبکه ميتوانند آزمايش و بهکار گرفته شوند. کاربرد های تجربی برخي كاربردهاي تجربي قابل انجام با استفاده از تكنولوژي اينترنت 2 عبارتند از: ایجاد ارتباط دوسویه از راه دور از جمله ویژگیهای کلیدی این فنآوریست که آن را به یک رسانهی آموزشی قدرتمند تبدیل کرده است. این ویژگی منحصربهفرد، کارایی بسیار بالایی را برای سازمانها و مؤسسات تحقیقاتی، سازمانهای انرژی اتمی، بخشهای مرتبط با فیزیک، شیمی و زیست شناسی بههمراه داشته است. فرایند اینترنت 2 سه نوع اصلی این پدیدهی تکنولوژیک "شبکه"های اطلاعاتی ، "شبکه"های جستجو در پایگاه اطلاعاتی بدون اجازه و "شبکه"های محاسباتی به شمار میآیند. "شبکه"های اطلاعاتی یا Data Grid"" کار ذخیره سازی اطلاعات و سپس ارائه آن به کاربران را بهعهده دارند. کاربران این سیستمها بدون آگاهی از موقعیت جغرافیایی و مکانی این اطلاعات، قابلیت دسترسی به آن را دارند. فرض کنید دو دانشگاه در دو سوی دنیا بر روی یک مطلب علمی مشترک تحقیق میکنند. هر یک از آنها اطلاعات خاص خود را ذخیره و قابلیت دسترسی یکدیگر را به برخی از این اطلاعات (نه تمامیآن) فراهم میکنند. این دانشگاهها میتوانند از یک "Data Grid" استفاده و اطلاعات خود را با ضریب امنیتی بالایی با هم بهاشتراک بگذارند. در این نوع "شبکه" دستگاههای متصل بهسیستم، نیاز بهقدرت زیاد ندارند و فقط مسئول به اشتراک گذاشتن اطلاعات هستند. اما "شبکه"های محاسباتی یا Computational Grid از آن جا که نیاز زیادی به قدرت پردازندهها دارند، باید از ماشینهایی با قدرت بسیار بالا استفاده کنند. سیستمهای جوینده منابع یا "Scavenging Grid" نیز نوع دیگری از "گرید" است؛ که به صورت مداوم بهدنبال ظرفیتها، منابع آزاد و چرخهی پردازنده (CPU Cycle) کامپیوترهای متصل به "شبکه" است؛ تا از این منابع با کسب اجازهی قبلی صاحبان این کامپیوترهای شخصی، استفاده بهینه کند.
در اينترنت 2 فرايندهاى زيادى وجودخواهدداشت. اما سه فرايند اصلى اين پديده تكنولوژيك عبارتند از: ۱- شبکه های اطلاعاتى (Data grid) ۲- شبکه های جستجو در پایگاه اطلاعاتی بدون اجازه (Scavenging Grid) ۳- شبکه های محاسباتى (Computing Grid) * Data grid اين شبکه ها وظيفه ذخيره سازى اطلاعات و سپس ارائه آن به كاربران را برعهده دارند. مشتريان اين گريدها بدون توجه به موقعيت مكانى قابليت دسترسى به اين اطلاعات را دارا خواهندبود. در اين نوع شبکه ها دستگاه هايى كه با سيستم ارتباط دارند مسئول به اشتراك گذارى اطلاعات هستند. Scavenging Grid اين شبکه ها به صورت مداوم به دنبال ظرفيت هاى خالى در اينترنت هستند تا از منابع آزاد درجهت پردازش هاى سنگين بهره بگيرد و البته با كسب اجازه قبلى از صاحبان سيستم ها . Computing Grid اين شبکه ها كه بعضى آن را جزیى از scavenging Grid مى دانند، وظيفه استفاده از منابع بلااستفاده رايانه هاى شخصى را در جهت پردازش هاى نرم افزارى برعهده دارد و سرعت پردازش اطلاعات در اين سيستم ها افزايش چشمگيرى خواهدداشت و لذا مى توانيم نرم افزارهاى سنگين را برروى رايانه هاى قديمى اجرا كرده و نياز به ارتقاى سيستم ها تا حدودى كاهش پيداخواهدكرد .
چرا دانشگاهها هدايت اينترنت2 را بهعهده گرفتهاند؟ دانشگاهها تنها واجدين شرايط براي تعيين اهداف اينترنت2 هستند، چراکه آنها هم متقاضي انواع کاربردهاي اينترنت2 هستند و هم افراد مستعد براي اجراي اين پروژه را تامين ميکنند. ماموريتهاي تحقيقاتي و آموزشي دانشگاهها بهطور روزافزون نيازمند تشريک مساعي پرسنل و سختافزارهايي است که در پرديس دانشگاهها در سراسر کشور پراکندهاند و اين دقيقا همان وظيفهاي است که کاربردهاي اينترنت2 بهدنبال آن است. در عين حال افراد مستعد و متخصص در زمينه کامپيوتر و شبکه در دانشگاههاي عضو اينترنت2 بيهمتا هستند. دانشگاهها تاريخ طولاني در توسعه شبکههاي تحقيقاتي پيشرفته و بهکارگماري آنها داشتهاند. اين ترکيب نيازها و منابع، يک مجموعه کاملي را براي توسعه نسل جديد قابليتهاي اينترنت فراهم ميکند.
بازيگران اصلي اينترنت2 چه كساني خواهندبود؟ شايد اين پرسش از پرسشهاي پيش مهمتر باشد. UCAID نيروي پيشبرنده و اينترنت2 است. ائتلاف نامبرده مسؤول طراحي و ساخت شبكه Abilene است. مؤسسه ملي علوم در آمريكا (NSF ) نخستيم آژانس دولتي است كه كمكها و امتيازاتي را در اين زمينه براي مؤسسات پژوهشي فراهم كرده است. NSF با MCI براي توليد VBNS شالوده ابرسريع اينترنت2 همكاري كرده است. همچنين هم اكنون دانشگاه كاليفرنياي جنوبي به طور كامل به شبكه اينترنت2 اتصال دارد . هم اكنون اگر شما علاقه مند به برقراري ارتباط از طريق اينترنت 2 هستيد بايد در يكي از معدود جاهايي از دنيا باشيد كه از اين طريق به اينترنت متصلاند. (مانند دانشگاه كاليفرنياي جنوبي) البته يك راه بسيار ساده هم وجود دارد و آن اينكه شما از طريق اتصال معمول اينترنت خود نشاني : http://www.ucberkley– machine–name. Edu را تايپ كنيد. با اتصال به پايگاه مذكور اطلاعات از كانال اينترنت2 به شما ارسال خواهد شد. در واقع از ديد شما اين سايت هيچ تفاوتي با سايتهاي معمولي نخواهد داشت و شما سايت مذكور را مانند هر سايت معمولي ديگر ارزيابي خواهيد كرد. اين بدان معنا است كه روند تبديل اينترنت1 به اينترنت2 روندي تدريجي و كاملاً سازگاربا شبكههاي كنوني است. ·وضعيت درباره موسسات آموزشي که عضو اينترنت2 نيستند چگونه خواهد بود؟ دروازه شرکت در اينترنت2 روي هر دانشگاهي که تعهد دهد تسهيلات پرديس خود را در اختيار توسعه کاربردهاي پيشرفته قرار دهد، باز است. سرمايهگذاري لازم براي برآورده کردن اين الزامات و تعهدات ممکن است بيشتر از آني باشد که بسياري از موسسات در حال حاضر بتوانند از پس آن برآيند. هزينه تکنولوژي استفاده شده در اينترنت2 با ورود هر موسسه آموزشي کاهش مييابد. پانزده سال پيش اتصال به اينترنت به گراني شرکت در حال حاضر در اينترنت2 بود. با افت قيمتها، تلاش شرکتکنندگان اوليه در تحقيقات شبکه بهمنظور رساندن آن به همه مجامع آکادميک گسترش يافت. بهکارگيري تکنولوژي اينترنت2 از چنين الگويي تبعيت ميکند .
Next Generation Internet (NGI( پروژه دیگری که در مورد شبکه اینترنت پیاده سازی شده است پروژه ای تحت عنوان اینترنت نسل آینده می باشد .این برنامه تحقیق و توسعه دولت فدرال ایالات متحده آمریکا برای فراهم کردن بستری برای کاربردهایی است که نیاز به شبکه ای پیشرفته دارند .این پروژه شاید از نظر محتوایی شبیه اینترنت2 باشد اما این پروژه مختص خود ایالات متحده آمریکا و سازمان های آن کشور است . بدلیل اینکه در این پروژه کاربردهای دولتی هم مد نظر قرار گرفته است تمرکز بیشتر روی قابلیت اطمینان ،قدرت ،امنیت ،کیفیت خدمات و همچنین تخصیص مناسب پهنای بوده است. - رابطه بين اينترنت نسل آينده( NGI (Next Generation Internet و اينترنت2 چيست؟ اينترنت2 توسط دانشگاهها هدايت ميشود در حالي که اينترنت نسل آينده (NGI) توسط دولت فدرال هدايت ميشود. اما اين دو در بسياري از حوزهها با هم کار ميکنند. از آنجا که اينترنت2 در ميان اعضاي دانشگاهي توسعهيافته و برنامههاي NGI در آژانسهاي دولت فدرال پيش ميرود. تنظیم کننده : مهران تاجور– دانشجوی رشته ی مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران – ورودی 85 Email : m_tajvar20@yahoo.com Gmail : tajvar20.m@gmail.com
منابع و مأخذ سایت روزنامه همشهری June 2008 20 شبکه فن آوری اطلاعات ایران ،سه شنبه 19بهمن 1382 پایان نامه آقای محمد حسین افتخاری خرداد 86(اینترنت آینده) منبع: تحقیق:امیری ۸۹ چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, :: 11:13 :: نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
از هستی خویشتن گذر باید کرد زین دیو لعین صرفنظر باید کرد گـر طـالب دیـدار رخ محبـوبـی از منـزل بیگانه سفـر بایـد کـرد
آری شهادت هنر مردان خداست، هنری که رویکرد عاشقانه و از سر آگاهی نسل آیندهساز ایران سدهی چهاردهم هجری بدان، طرحی نو در انداخت و نه تنها موجبات سرنگونی حکومت مستبد پهلوی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم آورد، بلکه هجمهی نظامی همه جانبهی مخالفان حاکمیت اسلام ناب محمدی(ص) را نیز که در قالب تجاوز رژیم بعث عراق به ایران اسلامی رخ نمود، ناکام گذاشت. این رویکرد شکوهمند که به فضل خدا و در سایهسار زعامت و رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت، این سؤال را به اذهان متبادر مینماید که آن بزرگمرد چگونه توانست عشقورزی و دلدادگی به شهادت فی سبیلالله را به ملت خویش بیاموزد؟ یا به تعبیر دیگر، نقش امام (ره) در تربیت نسل عاشق شهادت چه بوده است؟ در مقام پاسخگویی بدین پرسش اساسی، اگر سیرهی نظری و عملی امام راحل را در نظر بگیریم در مییابیم که نقش ایشان در تحقق تربیت مورد بحث به دلیل بهرهمندی ایشان از موارد ذیل برجسته و ممتاز است:
در روزگاری که آسمان شب زدهی ایران تیرهتر از آن مینمود که رواق منظر خستگان از صولت شب، میزبان امیدواری به درخشیدن کوکبی هدایتگر باشد، به ناگاه خورشید وجود روح خدا طلوع نمود و بذر امید در قلوب جویندگان دینمداری، استقلال و آزادی ایران طاغوت زده جای گرفت. سلسه جنبان انقلاب اسلامی در شرایطی که اندیشهی زوال نظام ستم شاهی به ذهن کسی خطور نمیکرد، به صراحت علت العلل مشکلات عدیده و دیرپای ملت ایران را حاکمیت رژیم طاغوت دانستند و ضمن کشیدن قلم رد بر اندیشهی جدایی دین از سیاست، اندیشهی متعالی ولایت فقیه و تأسیس حکومت مردم سالار دینی را در امتداد نگاهها قرار دادند. با فراهم آمدن زمینهی مبارزه با حکومت اسلام ستیز پهلوی، فرهنگ شهادت دیگربار مجال زنده شدن یافت و عرصه را بر دشمنان دین و ملت تنگ ساخت. این امر که به خوبی مؤید ریشهدار بودن و مواجه شدن انقلاب اسلامی با اقبال عمومی بود، هر روز ابعاد گستردهتری پیدا کرد تا آنجا که افق روشن پیروزی رخ نمود. بدین ترتیب، رهبر کبیر انقلاب اسلامی با اقتدا به سالار شهیدان فرهنگ شهادت فی سبیلالله را احیا فرمود و عملاً در راه تربیت نسلی عاشق و عارف به شهادت گام برداشت. آری آن پیشوای بزرگ خاطر شریف ملت مسلمان ایران را بدین حقیقت مهم جلب فرمود که پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت دین خدا در گرو شهادت طلبی است: «طبع یک انقلاب فداکاری است. لازمهی یک انقلاب شهادت و مهیا بودن برای شهادت است. قربانی شدن و قربانی دادن در راه انقلاب و پیروزی آن اجتناب ناپذیر است به ویژه انقلابی که برای خداست و برای دین اوست، برای نجات مستضعفان است و برای قطع امید جهانخواران و مستکبران ... قربانی برای یک انقلاب بزرگ نشانهی یک پیروزی و نزدیک شدن به هدف است...»
رهبر کبیر انقلاب اسلامی که فرهنگ عاشورایی شهادت طلبی را به عنوان سنتی از سنن مذهبی فراموش شده احیا فرمود، خود فرزند شهیدی سرافراز بود و با اقتدا به اجداد طاهرینش به شهادت در راه خدا عشق میورزید؛ چنان که بارها شخصاً تا سرحد شهادت پیش رفت اما چون ارادهی الهی بر تأسیس حکومت اسلامی به دست توانای ایشان تعلق گرفته بود، وجود به سلامت ماند. دلدادگی آن پیشوای بزرگ به شهادت در مواضع و مواقع متعدد از جمله زمان شهادت آقازادهی مجتهد و مجاهدش، یعنی آیتالله مصطفی خمینی (ره) نمایان است؛ چنان که میبینیم، حضرتش در مواجهه با آن حادثهی جانگداز حقیقتاً صبر جمیل پیشه نموده، آن را از الطاف خفیهی الهی برمیشمرد، و درست به همین دلیل است که میبینیم در روز شهادت حاج آقا مصطفی نیز نماز جماعت و تدریس امام (ره) تعطیل نمیشود: «ظهر روزی که شهید مصطفی خمینی فرزند گرانقدر امام (ره) به شهادت رسیده بود، منزل امام پر بود از کسانی که از دور و نزدیک برای عرض تسلیت به محضر ایشان آمده بودند. اذان ظهر که شد، امام برخاست، وضو گرفت و به مسجد رفت. غافلگیر شده بودم. فکر نمیکردم امام آن روز برای نماز به مسجد برود. فوراً یک نفر را فرستادم که خادم مسجد را از رفتن امام باخبر کند اما گویا خادم مسجد در آنجا نبود و آن شخص سریع سجادهای را از همسایهها برای امام فراهم میکند. مردم شهر نجف وقتی فهمیدند امام به مسجد آمده، گروه گروه برای عرض تسلیت به مسجد وارد شدند. مردم وقتی امام را میدیدند که به صلابت کوه ایستاده و گریه نمیکند، به شدت تحت تأثیر قرار گرفته بودند و گریه میکردند. امام با آرامش و وقار تمام نماز ظهر و عصر را خواند و پس از نماز در مسجد روضهخوانی شروع شد.» حضرت امام اصولاً تمامی شهدا را فرزند خویش میدانست؛ چنان که فرمود: «خدا شاهد است مصطفای من تنها آن نبود که سالش نزدیک است بلکه همهی به خاک و خون کشیدههای حادثهی شوال (17 شهریور 1357 مطابق با 4 شوال 98) مصطفاهای من بودهاند. من این استقامت را و این فیض شهادت را که خداوند متعال نصیب فرزندانم فرمود، به پدران و مادران و همهی بستگانشان تبریک میگویم.» عنایت به روحیهی والای شهادت طلبی امام خمینی (ره) که اشارهای هر چند مختصر بدان شد، ما را در زمینهی درک نقش حضرتش در تربیت نسل عاشق شهادت یاری میکند؛ به این معنی که درمییابیم مردم درس شهادت طلبی را پیش از آن که از گفتار امام (ره) بیاموزند، از کردارش آموختند. آری ملتی شهادت طلب است که رهبرانی شهادت طلب داشته باشد.
شهادت مفهومی است متعالی که تمامی جوامع به دیدهی احترام بدان مینگرند و آن عبارتست از بذل جان در راه هدفی که ممکن است مادی، معنوی یا آمیزهای از هر دو باشد. در این میان، دین مبین اسلام بالاترین اهمیت و ارزش را برای شهادت که همانا عبارت از بذل جان در راه خدا میباشد، قائل شده است؛ چنان که در روایت میخوانیم شهید اول فردی است که پای در بهشت مینهد و یا این که برای انسان در پیشگاه خداوند مقامی است که جز با شهادت به دست نمیآید. با توجه به آنچه که ذکر آن رفت، میتوان بدین حقیقت مسلم اشاره نمود که شهادت زیباست و اگر این زیبایی به آدمی نمایانده شود و حقیقت آن تبیین گردد و راهواری آن در سیر الی الله مدنظر آید، او را شیفته و دلدادهی خویش مینماید؛ چرا که وی فطرتاً دوستدار زیبایی است. این درست همان تدبیر حکیمانهای است که امام راحل (ره) با اتخاذ آن نسلی شیفتهی شهادت را برای حفظ عزت و شرف اسلام و پاسداشت ارزشهای انسانی تربیت فرمود. چنانکه میبینیم، سیرهی نظری و عملی حضرتش مشحون از گفتارها و کردارهایی است نورآفرین و مبین حقیقت والای شهادت و بذل جان در راه رضای حضرت دوست جلّت عظمته: - «شهید نظر میکند به وجهالله.» - «شهادت هنر مردان خداست.» - «شهادت ارثی است که از انبیا به ما رسیده است.» - «خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است و خدا میداند که راه و رسم شهادت کورشدنی نیست و این ملتها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود.» - «همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود.» - «ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدانمان فاصلهی طولانی را باید بپیماییم و درگذر زمان و تاریخ و آیندگان آن را جستجو نماییم.» - «سلام بر حماسه سازان همیشه جاوید روحانیت که رسالهی علمیه و عملیهی خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشتهاند و بر منبر وعظ و خطابهی ناس، از شمع حیاتشان گوهر شب چراغ ساختهاند. افتخار و آفرین بر شهدای حوزه و روحانیت که در هنگامه نبرد رشتهی تعلقات درس و بحث و مدرسه را بریدند و عقال تمنیّات دنیا را از پای حقیقت علم برگرفتند و سبکبالان به مهمانی عرشیان رفتند و در جمع ملکوتیان شعر حضور سرودهاند... آنان که حلقهی ذکر عارفان و دعای سحر مناجاتیان حوزهها و روحانیت را درک کردهاند در خلسهی حضورشان آرزویی جز شهادت ندیدهاند.» - «خدمت به شهید، خدمت به نبی اکرم (ص) است.»
در شرایطی که برخورد انفعالی حکومتهای اسلامی با توطئههای اسلام ستیزان میرفت تا از یک سو عرصه را برای تهاجم گستردهتر آنان فراهم آورد و از دیگر سو نیز بر عمق یأس، نومیدی و سرخوردگی تودههای دینمدار امت اسلامی بیش از پیش بیفزاید، انگیزه و ارادهی به سستی گراییدهی مسلمانان، رهبران مذهبی و حتی دولتمردان ممالک اسلامی در جهت ایستادگی در برابر فرآیند شوم و هزارتوی اسلام ستیزی با حضور عاشورایی حضرت امام خمینی در عرصهی مبارزه جانی تازه یافت. امام امت با طرد موانع تاریخی و استعماری موجود بر سر راه همگرایی مذاهب اسلامی، زمینهی تشکیل جبههی متحد اسلامی در برابر اسلام ستیزان را فراهم آورد و با بیان این مطلب که میبایست به تکالیف الهی عمل نمود، فارغ از این که به پیروزی منتهی میشود یا خیر، طرحی نو در عرصهی مبارزاتی امت اسلامی درافکند: « خدا به ما تکلیف کرده است که با این مخالفین اسلام و مخالفین ملت اسلام مبارزه کنیم یا پیش میبریم یا نمیبریم. اگر پیش بردیم که الحمدالله، هم ما به تکلیفمان عمل کردهایم و هم پیش بردیم و اگر هم نبردیم و کشته شدیم، به تکلیفمان عمل کردیم. ما چرا بترسیم، ما شکست نداریم، شکست برای ما نیست برای اینکه از دو حال خارج نیست یا پیش میبریم که پیروز هم شدیم یا پیش نمیبریم که پیش خدا آبرومندیم. اولیای خدا هم شکست میخورند... اما به حسب واقع پیروز شدند آنها. شکست ظاهری و پیروزی واقعی بود، اگر ماها هم که برای خدا میخواهیم کار کنیم، شکست هم بخوریم، تکلیف را عمل کردیم و به حسب واقع هم پیروزی با ما خواهد شد.» ناگفته پیداست که تأثیر توفیق الهی حضرت امام (ره) در جلب عنایت تودههای مسلمان به حقیقت مزبور (عمل به تکلیف، فارغ از نتیجهی آن) در تربیت نسلی عاشق شهادت بسیار حائز اهمیت است. ذکر این نکته هم ضروری است که شجاعت و هوشمندی حضرت امام (ره) در برخورد با توطئههای گوناگون جبههی کفر علاوه بر خنثیسازی وسایس شیطانی اسلام ستیزان، موجبات تربیت نسل عاشق جانفشانی در راه حضرت دوست را نیز بیش از پیش فراهم آورد. در این زمینه، میتوان به تعیین روز جهانی قدس، هفتهی وحدت، احیای مراسم ابراهیمی برائت از مشرکین، ارسال نامه هدایتگر به رهبر اتحاد شوروی سابق، صدور حکم تاریخی علیه نویسندهی مرتد کتاب موهن آیات شیطانی و ... اشاره نمود جهت حسن ختام این بخش، متن فتوای الهیِ عزت آفرین، دشمن شکن و شجاعانهی آن حضرت علیه نویسنده و جریان شوم آیات شیطانی از نظر میگذرد، فتوایی که احیای فزایندهی فرهنگ شهادت خواهی در گسترهی جهانی از جملهی برکات عدیدهی آن میباشد: « بسمه تعالی، انا لله و انا الیه راجعون، به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان میرسانم مؤلف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن محکوم به اعدام میباشند. از مسلمانان غیور میخواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنان را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است انشاءالله. ضمناً اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام آن را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته. روحالله الموسوی الخمینی»
امام جوانان را بسیار خوب میشناخت و در تربیت اسلامی و تکریم و بزرگداشت ایشان از هیچ کوششی فروگذار نفرمود چنان که ارتباط مستمر آن حضرت با نسل جوان که یکی از مشخصههای اصلی نهضت اسلامی حضرتش تلقی میشود، خیلی زود مؤثر واقع شد و نسلی را که در سایهسار شوم حاکمیت نظام ستم شاهی رشد کرده بود و در معرض ابتلا به انواع معاصی و مناهی که طاغوت فراهم آورده بود قرار داشت، میداندار مبارزه جهت حاکمیت نظام حقهی جمهوری اسلامی ساخت. آری کلام برآمده از دل نافذ و ملکوتی امام خمینی که بیشترین تأثیر را بر نسل جوان بر جای گذاشت، قلوب مستعد و تشنهی باران معرفت ایشان را سیراب ساخت. به آنان شخصیت داد و ایشان را عهدهدار مسؤولیت خطیر ایجاد و پاسداشت حکومت صلحا و نیکان ساخت. در این میان، جوانان نیز که پی به صداقت، اخلاص، خداخواهی، شجاعت، نواندیشی، عظمت، تواضع و محبت پدرانهی رهبر عالیقدر نهضت اسلامی برده بودند، سخنان روشنگرانهاش را به گوش جان شنیدند و در راه اجرای فرامین حضرتش سرازپای نشناختند؛ چنان که دیدیم انقلاب اسلامی با مشارکت جدی نسل جوان به پیروزی دست یافت؛ همان طور که دفاع مقدس هشت ساله نیز با حضور نسل عاشق شهادت و تربیت شده در دامان پرمهر ولایت توفیق الهی را رفیق راه این ملت خداجو ساخت و کار تا آنجا پیش رفت که جوانان از حضرتش میخواستند تا برای شهید شدنشان دعا فرماید. آری امام در روزگار یأس و نومیدی انقلابیون، دبستانیها را امید خویش خواند و با ژرف اندیشی و بصیرتی که فقط در مردان الهی متبلور است، به تربیت دینی ایشان همت گماشت و دیری نگذشت که این نسل نوخاسته و لایق در سایهسار بندگی خدا و متابعت از فرامین جانشین ولیالله الاعظم (ارواحنا فداه) به آن درجه از سرفرازی دست یافت که مقتدایشان آن کودک سیزده سالهی حماسه آفرین را که نارنجک به کمر خویش بست و شربت شهادت را با افکندن پیکر نحیف خود به زیر تانک دشمن سرکشید، رهبر خود خواند و خطاب به آنها و همهی عاشقان شهادت فرمود: «به چهرهی ملکوتی شما غبطه میخورم.» خلاصهی کلام این که امام (ره) جوانان را باور داشت و با برخورد صادقانه و برآمده از حقیقت اسلام آنها را دلدادهی دین و ارزشهای متعالی آن نظیر شهادت خواهی فرمود. درود خدا بر او و تمامی کسانی که با رهرویی او به فیض عظمای شهادت دست یافتند. نقش امام خمینی (ره) در تربیت نسل عاشق شهادت بسیار عظیم است، به عظمت خود شهادت و بذل جان در راه خدای تعالی که ژرفا و کنه آن دست نیافتنی مینماید. آن حضرت به واسطهی برعهده داشتن رهبری حکیمانهی انقلاب اسلامی، بهرهمندی از روحیهی والای شهادت طلبی، اهتمام به امر تبیین حقیقت والای شهادت، ایستادگی در برابر فرایند شوم اسلام ستیزی و توجه ویژه به جوانان طرحی نو درانداخت و توفیق الهی تربیت نسلی دلدادهی جانفشانی در راه خدا را به نیکوترین شکل ممکن نصیب خود ساخت. البته، ابعاد مترتب بر نقش تاریخی امام راحل در زمینهی مورد بحث به موارد مطروحه محدود نمیشود و گستردگی خاص خود را دارد که پرداختن به آنها نگارش کتابی مستقل را میطلبد؛ امید آن که این مهم محقق شود. ان شاءالله.
منابع و مآخذ
چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, :: 11:9 :: نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
فراسو نیوز: یافتههای پژوهشی نشان میدهد که از نظر گردشگران خارجی منابع اطلاعاتی ایرانی به لحاظ جالب توجه بودن وضعیتی مناسب و از جنبه کاربر پسند بودن و حاوی اطلاعات مفید بودن وضعیت نامناسبی دارند. گردشگران در صحبتهای خود همچنین به مشکلات ورود به ایران اشاره کرده اند. نتایج این تحقیق حاوی نکات مهمی در امر شناخت موانع جذب گردشگر خارجی است. ویژگیهای سیستمهای اطلاعرسانی موثر در صنعت گردشگری سیستمهای اطلاعرسانی موثر گردشگری دارای ویژگیهای زیر میباشند: ضرورت مدیریت سیستم اطلاعات گردشگری چرا باید بر سیستم اطلاعات گردشگری مدیریت نمود؟ چند دلیل وجود دارد که چنین چیزی را ضروری میسازد: رفتار گردشگران در جستجوی اطلاعات فهم رفتار جستجوی اطلاعات گردشگران برای توسعه استراتژی و ارائه خدمات ضروری میباشد. مسلما، پیدایش تعداد زیادی از مقصدهای گردشگری و تنوع آنها اهمیت فهم رفتار جستجوی اطلاعات گردشگران را افزایش میدهد. به عنوان نتیجهای از این رویداد، جای تعجب نیست که مطالعه مفهومی و تجربی رفتار جستجوی اطلاعات گردشگر در تحقیقات بازاریابی اهمیت بیشتری پیدا کند. هرچند در ادبیات گردشگری مطالعات کمی است که بر رفتار جستجوی اطلاعات بهطور خاص تمرکز کرده باشد. رفتار جستجوی اطلاعات مصرفکنندگان به عنوان فعالیت برانگیخته شدن در جستجوی اطلاعات ذخیره شده در ذهن (جستجوی درونی) یا کسب اطلاعات مرتبط تصمیم از محیط (جستجوی بیرونی تعریف میگردد، که فرایندی تئوریکی است و هنگام آگاهی فرد از یک نیاز یا مساله شروع میشود. جستجوی درونی و بیرونی اطلاعات همانند سایر محصولات مصرفی، کسب اطلاعات برای انتخاب یک مقصد گردشگری و تصمیمات در این جهت از قبیل انتخاب محل سکونت، حملونقل و تورها ضروری میباشد. اگرچه، نوع مسافرت و هدف سفر ممکن است بر میزان و نوع اطلاعات موردنیاز موثر باشد و همچنین بر میزان و نوع جستجوی اطلاعات تاثیر بگذارد. مسافرتهای تکراری شاید به جستجوی اطلاعات بیرونی نیاز نداشته و یا کم نیاز داشته باشد، در حالی که مسافرتهای خارجی ممکن است نیازمند جستجو اطلاعات بیرونی قابل ملاحظهای باشد. نقش مدیریت سیستم اطلاعات توریسم و گردشگری در جلب مشارکت مردم باید دانست که امروزه مدیریت صنعت پیچیدهای چون صنعت توریسم، تنها محدود به یک ساختار متمرکز، یک سازمان، یک وزارتخانه یا یک هیات مدیره نیست، بلکه کلیه اقشار جامعه به نوعی در مدیریت چنین سازمانهایی درگیر و سهیم میباشند و تنها با مشارکت این گروه و تمامی مصرفکنندگان و ارائهدهندگان خدمات است که میتوان پویایی و هماهنگی این صنعت را در سطح کلان تضمین کرد. در این رابطه نظامهای اطلاعرسانی نقش بارزی ایفا مینمایند و اصولا اگر به جامعه، اطلاعات مورد نیاز داده نشود، آیا میتوان انتظار داشت که در تحقق اهداف صنعت توریسم و گردشگری مشارکت لازم را داشته باشد؟ آیا سازمانی که درهایش را به روی جامعه بسته و خود را چون سلولی ایزوله و جدا از مردم میپندارد، میتواند انتظار داشته باشد که به هنگام مواجه با تهدیدها، عموم به یاریش بشتابند و وی را از ورطهای که در آن فرو افتاده است، نجات دهند؟ آیا چنین سیستمی که خود را همواره درهالهای اسرارآمیز از دید جامعه پنهان کرده است، نه آمار و اطلاعاتی داده است و نه گزارش و ترازی برای مردم که به نوعی در عملکرد وی سهیم هستند، تنظیم کرده است، میتواند از عدم مشارکت جامعه اظهار گلایه کند؟ چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, :: 11:4 :: نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
مقدمه
رحیم یعقوب زاده انگلیسی:
آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پيوندها ساعت کاسیو">ساعت کاسیو
نويسندگان |
|||
![]() |